6 Haziran 2012 Çarşamba

Suni böldüğüm kolonilerin bakımı...


Selam arı dostları,
Hava şartlarımız güneşli ve rüzgarsız havadan yerini fırtınalı ve 
yağmurlu havaya bıraktı bir kaç gündür de donuyoruz.

Öğlen vakti yağmur durduğunda biraz güneş kendisini gösterince
hemen arılığın yolunu tuttum,çünkü bazı kolonilerin bakım zamanı
gelmişti.

Yağmurlu havalarda bakım yapılamayan koloniler anında
daralıyorlar ve dışarıya doğaya uçuş olmadığından işci
arıların ömürleri uçamadıkları için biraz uzuyor.

Bu yüzden kovan içinde daralmalar kaçınılmaz oluyor
ve kolonideki genç nesil arılar işleri yani kabartacakları
mum olmadığı için ve salgıladıkları arı sütünü Larvalara
veremedikleri için oğul işlemlerini başlatırlar,
yağmur yağması bittiğinde ilk güzel güneşli havada
koloni ikiye bölünecektir.

Bu örnek tabiki bir gün yağan yağmur için geçerli değil,
baya uzun yağan yağmurlar için geçerlidir.


resimde görünen çerçeve yakaladığım oğula ait,
oğulu yakaladığımda ana arısını görememiştim fakat arıların
davranışından dolayı ana arının silkelediğim kovanın içinde olduğunu tahmin ettim ve sonuç tabiki
 tahmin ettiğim gibi çıktı ana içerdeymişti.


yukarıdaki ana arı tipik bir karniyol ana arısı,
burada çoğunluk karniyol ana arısı kullandığından çıkan oğullar
dahi karniyol arısı oluyor.


kolonide kapalı yavru miktarı çoğaldığında aynı
bal blokesi olan ve alan eksikliği yaşayan bir koloni gibi bir
efekt çıkıyor ortaya yani arı sütünü Larvalara veremeyen kovan içinde görev yapan genç nesil arılarda arı sütü blokesi oluyor
ve arı sütünü salgılayan genç arı miktarında her gün çoğalma olduğundan ana arı ise yumurta atacak boş petek gözü bulamadığından genç arılar ana arıyı zorlayarak
boş bir yere yumurta attırıyorlar ve burada yeni ana arı memesi
beslenmeye başlıyor.


Oğul çıkmasını beklemek istemiyorsanız
yukarıda görünen kapalı gözlü çerçevelerden bir iki adet alarak
suni bölme yapabilirsiniz ve içine ballı polenli bir adet çerçeve
vererek bölme işlemini aynı arılığınızda yapabilirsiniz yani uzaklara götürmenize bile gerek yok.


ben kendim huylarını beğendiğim bir koloniden
Larva tranferi yaparak ana arısı olmayan bölme kolonilerime
kapanmış ana arı memesini veriyorum.



belli bir süre sonra kontrol ediyorum
ana arı çıkmış mı diye.

Ana arı çıkıp yumurta atmadığı sürece sıvı besleme yapmıyorum
çünkü ana arısız küçük kolonilerde yağmalanma riski çok büyüktür
bu yüzden ana arı yumurta atmaya başladığında sizde 
1 : 1 sıvı beslemeye başlayabilirsiniz ve kapalı gözlü yavru olmadığından % 15 Laktik asit ile ilk Varroa mücadelesini
yapabilirsiniz.


Sonbahara kadar kışlamak için yeterince miktara ulaşacaklarından
emin olabilirsiniz.