13 Nisan 2009 Pazartesi

TEMEL PETEK KALIBI YAPIMI.

Değerli Arı dostları Temel Petek kalıbımız hazır halde
böyle görünüyor.İsteyen arıcı arkadaşlar resimlere
bakaraktan yapabilirler,kalıbın bazı detaylı yerlerinde
dikkat edilmesi gereken yerlerde yazımı sizlerle
paylaşacağım.
Hepinize kolay gelsin,kendim de ilk defa yapıyorum
ama sandığımdan da zormuş bunu önceden belirteyim.
Silikon ile yapmak istemeyenler için bir de
sıvı Kauçuk var tamamı doğal bitki özsuyundan elde edilmiş
olanı doğal rengi zaten beyaz.
Temel Petek ölçülerinde iki parca düz tahta isterseniz aluminyum
olabilir,yanlız birinin genişliği 2 mm geniş olacak,kapak kısmı
olacak olan tahta sağında ve solunda 1mm küçük olması gerekli
sıkışmaması için.
2 adet Aluminyum kenarlar bunlarda sadece kenarlardan
mum akmasın diye.
2 Tüp Silikon beyaz olması iyi olur.
1 adet menteşe.
1 adet Temel Petek istediğiniz ölçülerde,peteğin
gözleri kusursuz olursa kalıp daha iyi çıkar.


Temel Petek kalıbını kendi çıta ölçülerim olan ZANDER çıtasına
göre yaptım,tahta ise neme dayanıklı kaplanmış bir malzeme
burada önemli olan tahtanın düz olması şart.


Temel Peteği düz olan tahtanın üstüne koydum ve silikonu
sıkarak devam ettim.









Silikonu sürdüğümüz düz kısımlara eşit şekilde dağıtıyoruz.



Tahtanın bitmiş hali,böyle 1 veya iki gün kuruması
için gölge bir yere bırakıyoruz.

Kuruduktan sonra tekrar silikon sürüyorum,temel petek ile
tahtayı birbirine yapıştırmak için.

Silikonu eşit şekilde dağıtıyorum.

Burada temel petek ile tahtaya tekrar silikon sürerek yapışmalarını
sağlıyorum.

Tahtanın diğer tarafı ile temel petek aynen ilk seferde
yaptığımız gibi işlem görecek.
Temel peteğe ince bir kat silikon sürüyorum.




ve tekrar gözlerin içine silikonu dağıtıyorum.

Düz bir alet ile silikonu temel peteğe dağıtıyorum.



Gözlerin içine silikonun girmesi çok önemli buna
tekrar dikkat ediniz.

Düzlerken.

Aynı şekilde tahtaya da silikonu sürüyorum.

Bu işlemler bitince yine 1 yada 2 gün kuruması için
gölge bir yere bırakıyorum.

Kuruduktan sonra birbirine yapışması için her ikisine
tekrar silikon sürüyorum,ince ve düz olmasına
dikkat edilirse iyi olur.
bu resimde hepsi birbirine yapışmış halde.

Üst tahta altdakinden genişliği 2mm küçük demiştik kolay
açılıp kapanması için.
Burada silikon daha kurumadan tahtanın sağında ve
solunda 1mm eşit şekilde boşluk oluşması sağlanacak.
Menteşenin geldiği arka kısım ve ön kısımları birbirine eşit
gelecek şekilde ayarlanacak.

Fazla dışarı sarkan silikonları keserken.

Dış kısımlarını temizledikten sonraki görünümü.

Kalıbın ortasında temel petek ve silikon görünüyor.


Silikon işlemleri bittikten sonra Menteşe takılıyor.

Menteşe.


Yan tarafları fırınlandıktan sonra takılıyor.

Temel Peteğin kalıbın içinden çıkması için fırını 80 C°-100 C°dereceye
ayarladım ve kalıbın altına bir tepsi koydum ve içine de biraz su,
sıcaktan damlayan mum suyun içine damlıyor.
Fırının içine böyle konulur ise mum rahatlıkla sulu tepsiye
akıyor.
Derecesini fazla yapmayınız yoksa silikon yanar.

Kalıbın içinden mum akdıktan sonra yan taraflara gelen
aluminyum parçaları monte ettim.

Kalıbın ilk açılışı böyle ben bile şaşırdım,aynı satın
alınanlar gibiydi.
Silikonları gözlerin içine iyi dağıttınızmıydı görünüm böyle oluyor.
Akan sıvı mum için suluk.

Kalıbın arkasına kapağını tutması için iki parça monte ettim.

Bu görünen parçaları alt tahtanın altına monte ettim.




Kalıbın önden görünüşü.

Kapağını tutabilmem için bir de kol monte ettim.

Temel Petek gözleri silikona aktarılmış hali.

Temel Petek kalıbının bitmiş hali.

Sıra geldi denemeye,temel petek kalıbını mutfağa getirdim,
birazcık mum erittim sulu kabın içinde mum eridi.


Kalıbın suluğuna su koydum,sıvı mum suya akarsa çıkarması
daha kolay oluyor.

Sıvı mumu 80 C° derecede dökerseniz en iyi
sonuçları alırsınız.
Birinin temel petek dökerken görmediğim için ilk hatayı
yapmış oldum,silikonun üstüne hiç bir şey sürmeden
sıvı mumu sürdüm,büraz bekledikten sonra kalıbı
ayıramadım sanki tutkal ile tutturulmuş gibi birbirinden
ayrılmak istemedi kalıp.
Zorlan ayırarak bunun böyle zor olmaması gerektiğini
düşündüm ve internette alman sitelerinde araştırmaya
başladım.
Orada da çoğu kişinin bu problemle karşılaştığını gördüm,
ve okumaya devam ettim.
Biri yazıyor senelerdir temel peteğimi kemdim yapıyorum
ve kalıba yapışmaması için 1 Litre suya biraz Piril
bulaşık sabunu sıkıyorum diyor,hiç bir zararı olmadığını
yazıyor.
Hemen denemek için biraz Pirilli su hazırladım ve fıs fısı
hazırladım,
kalıbın silikon olan kısımlarına püskürttüm ve sıvı mumu
döktüm büraz bekledim gerçekten de
hiç zorlanmadan ayrıldı kalıp.
Kalıbın önünden akan fazla mumu böyle aldım.
Sonuçta görüldüğü gibi kullandığım temel peteğin aynısı
çıktı.
Temel Petek gözleri.
Makro çekim.
Son olarak sizlere şunu söylemek istiyorum,
kolay görünüyor ama çok teçrübe isteyen bir işlem bu
temel petek yapımı.
Türkiyedeki Temel Petek fiyatları bence çok uygun
kalıp yapmanıza deymez ama yinede yapmak istiyorsanız
denemelisiniz.
Kendi mumumla kendi temel peteğimi yapacam derseniz
yapabilirsiniz.
Burada bazı arıcılar temel petek üreten şirketlere
güvenmedikleri için kendi kalıbları ile temel peteklerini
kendileri döküyor,mumda kalıntı bırakan bazı tehlikeli
ilaçlar ve hastalıklar (mum bazı işlemlerden geçtiği halde)
mumun içinde kalıyor bu da hastalığın yayılımına sebeb oluyor.
Paylaştığım bu Temel Petek kalıbı yapımı inşallah işinize yarar
bütün arıcı dostlarımı sevgi ve saygıyla selamlıyorum.
Herşey gönlünüzce olsun,Hoşcakalın.




Part 2
Temel Petek imalatı ( Mittelwände gießen )
http://mehmetyuksel1.blogspot.com/2010/09/temel-petek-yapmar-mumu-cok.html
Silikonu incecik dağıtıyorum.