26 Haziran 2014 Perşembe

Doğal arı mumunu mum kurtlarına yem etmiyelim...


Selam arı dostları,
Mevsim boyunca arıcılıkta yapılması gereken bazı 
işlerin ertelenmesi pek iyi olmuyor.

Bunlardan biri ise doğal arı mumlarını çerçevelerde
 saklamak oluyor,mum kurtları bilindiği gibi sıcak
ve arısız bölgeleri sever.

Kullanılmayan eski mumlu çerçevelerin büyük bir hızla
mum kurtları tarafından imha edildiğide bir gerçek,
koruma yöntemleri olduğu halde zahmetli ve
yinede yaz boyu sürekli kontrol edilmeli,
yoksa anında mum kurtları peteklerin
icabına bakıyorlar.

Kolonlerimde yıl boyu zamanla 
eski kararmış mumu olan çerveleri ayırıyorum
ve onun yerine arılarıma çalışmaları için 
temel petek veriyorum,
böylelikle biriken eski arı mumlarının düşmanı
mum  kurtlarının zarar verme ihtimali de
 fazla geçikmiyor.


bugün uyguladığım mum eritme yöntemi ise çok basit
bahçemizde ızgara yaptığımız yere ateş yaktım
bir kabın içine biraz su koydum ve 
çerçevelerden kestiğim
petek parçalarını kabın içine atarak 
doğal mumlarımı erittim.

 Eriyen arı mumunu
 önce kabaca bir şekilde süzüyorum,
sonra tekrar ısıtıyorum ve yine süzüyorum,
mum donar iken içindeki kalıntılar,
pislikler dibe çöküyor,
mum tamamen donduğunda dibe çökenleri 
kazıyarak temizliyorum.


sıvı olarak yoğurt kaplarına dökülen mumlar
 soğuması bekleniyor,
sıvı mum birden soğuk su ile soğutulur ise
mumun içindeki kalıntılar dibe çökmüyor,
onun için mumun mümkün olduğu kadar uzun bir zaman
içinde soğuması gerekiyor.


mumları küçük porsiyonlara ayırıyorum,
 bence daha avantajlı
çünkü lazım olan mum miktarı
 daha kolay ayarlanabiliyor.



çok önemli bir nokta ise
 mum eriteceğiniz zaman
ya yağmur suyu kullanın
yada doğal akan bir çeşmeden su kullanın.

Chlorlu su mumun rengini değiştiriyor,
mum yeşilimsi veya 
hiç hoş görünmeyen bir renge boyuyor.

Bu yüzden bahçemde mum eriteceğim zaman uzun yıllar
dikkat etmeden belkide,
 mavi bidonda biriken yağmur suyunu kullandım,
erittiğim mumların renkleri hiç değişmeden
güzel sarı renginde oldular.

Bahçemdeki büyük bidonda su bitince,
yakınımda bulunan doğal çeşmeye giderek oradan
suyumu temin ettim.


dağdan gelen bu güzel suyun içinde chlor yok
bu yüzden erittiğim mumların renkleri değişmiyor
hatta çok güzel sarı bir renk alıyor.

Yıllardır biriken doğal arı mumlarımızı 
değerlendirmeye çalışalım,
kendim zahmetli olduğu halde
arı mumlarımı eriterek ve temizleyerek
tekrar temel petek yaparak 
değerlendirmeye çalışıyorum.

Arıcılıkta,
 hiç bir bilginin saklı kalmaması dileklerimle,
hayırlı sezonlar.

Selamlar saygılar.