25 Haziran 2013 Salı

Starter koloni hazırlanışı...


Selam arı ve doğa dostları,
Ana arı üretiminde başlatıcı koloni olarak çok basit bir yöntemi sizler ile paylaşmak istiyorum.
Önceki yıllar üç çerçeveli başlatıcı koloni kovanını paylaşmıştım,
kraliçe üretiminde istediğiniz miktarda kolayca starter
başlatılır ve kaliteli ana arılar elde edilir.


başlatıcı kovanın girişleri kapatılır,



başlatıcı kovanın dıştan görünüşü,


üst kapak kaldırılır ve
kovan içine iki adet ballı polenli çerçeve önce  ( arısız tabiki )
ve bir adet de boş kabartılmış petek,bu boş peteğin 
tek tarafının gözlerine su püskürtüyoruz yada musluk altına tutuyoruz,arıların nem oluşturması için
bu şart.


daha sonra kuvvetli kolonilerden yavru çerçevesi üstündeki genç arılardan veya ballıktaki genç arılardan
başlatıcı kovan içine silkeliyoruz,
altı çerçeve arı yeterli,
 (  ana arıyıda startere silkelememeye dikkat ediniz ! )
bu genç arıları isterseniz sadece 
başlatıcı koloni olarak kullanabilirsiniz ve
ertesi gün başlatıcıdaki bütün genç arıları tekrar aldığınız
 kovana geri verebilirsiniz,
başlatılan ve beslenen ana arı memelerini ise
ana arısı olan bir koloniye ızgara üstünde ballıklarda
sağına ve soluna birer açık yavrulu çerçeve asarak
onların ısısını koruma amaçlı ve 
kapanıncaya kadar beslenmelerini devam
 ettirebilirsiniz.



yaklaşık iki saat bekledikten sonra 
Larva tranferine hemen
başlayabiliriz,kovan girişi kapalı kalıyor.





nikot çanakları hazırlanıyor,





Damızlık kolonilerimden birinden yeni çatlamış 
Larvalardan almak için bir çerçeve alıyorum,
Larvaların şeffaf ve en küçükleri olmasına
 dikkat ediyorum.





Larva transferi yapıldıktan sonra başlatıcıdan bir göz
açarak nikot çanağını oraya kapatıyorum
bu arada starterde anasız kalan arıların
anasız kaldıkları için uğultularıda gelmeye başlamıştı
şimdi Larvaları vermenin tam zamanı,
çünkü hiç zaman kaybetmeden genç arılar Larvaların
bakımına başlayacaklardır.



nikot çanağının altında anasız kalan arılar
hemen Larvaların bakımına başlıyorlar,



Karniyol arısı,



deliklerin üstündeki bantı Larva transferi yaptıkca
açıyorum ve çanakları yerleştiriyorum,



böylelikle Larva çanak içinde kuruma tehlikesi olmuyor,
Larvalar için gayet sağlıklı oluyor.



benim yaptığım starter 20 nikot çanağı alıyor,
isteyen 50 adete kadar yapabilir.



çin kaşığı ile yaptığım Larva transferlerinde biraz olsun
Larva ile birlikte arı sütüde geliyor,



istenilen miktarda Larva transferi yapıldığında
 işlem bitiyor zaten,başlatıcı kovanın girişleri ertesi
gün açılıyor.



ertesi gün isterseniz kovanı açmadan
nikot çanaklarının altındaki arı sütüne bakarak
Larvaların bakıma alınıp alınmadığını kontrol edebilirsiniz,
resimde görünen çanağın Larvası bakıma alındığında 
Arı sütünden dolayı beyaz rengini alıyor,
bakımı alınmayan Larvalarda ise arı sütü görünmüyor,
isterseniz çanaklara tekrar Larva transferi
yapabilirsiniz.

Yukarıdaki resime dikkatlice baktığınızda 
yeni transfer edilmiş Larvayı görebilirsiniz.



Başlatıcı kovanı aşırı sıcaklarda 
gölge bir yere koyulması çok önemli,
ben ağacın gölgesine koydum,burada bir gün kapalı bir
şekilde kalacak ve ertesi gün kovan girişi açılacak.

Fazla beklemeden hemen ana arı besleyici koloniler
oluşturma yönteni böyle oluyor,
önemli olan besleyici kolonilerde günlük Larvaların
 olmaması gerekiyor,yoksa sizin verdiğiniz Larvalara
 arılar ilgi göstermiyorlar.

Bir diğer yöntemde kapalı gözlü çerçevelerin
birleşiminden başlatıcı koloni yapılabiliyor ama bu yüntemde
Larvaların kapanmasını beklemieniz gerekiyor ama beklendiğinde
çok başarılı bir yöntem,iyi sonuçlar alınabiliyor.

Bütün arı ve doğa dostlarına
kolay gelsin diyorum
 ve hepinizi
Sevgiyle Selamlıyorum.