17 Ocak 2011 Pazartesi

Çıta çekmeden ilk besin kontrolü yapıldı.....

Selam arı dostları,
Bilgi paylaştıkca çoğalır sözü çok doğru
söylenmiş bir söz,
bizlerde elimizden geldiği kadar
mevsimsel uygulamalarımızı
 sizler ile paylaşmaya çalışıyoruz.

Şimdiye kadar bulunduğumuz mevsim zamanına
göre arıcılık bilgileri paylaşımı yaptığım için
hava durumuna göre bugün yaptığım kontrolü
sizler ile paylaşmak istedim.

Yılın ilk güzel günlerinde hava sıcaklığı +18 C°derecenin
üstüne çıktığında kısaca besin kontrolü yapıyorum,
bugün olduğu gibi,
geçen yıl sonbaharda verdiğim kış besini
miktarı yıllarca verdiğimizden tahminen biliniyor,
onun için arılarımın kış besini olarak
ihtiyacı olan miktardan hariç bir de böyle ılık geçen
Ocak ayı için fazla olabilir,arılarda yavru bakım faliyetleri
az da olsa başlamış olabilir bu yüzden besin kontrolleri
şimdi çok önemli.

Körüğümü yakmak için Aşcıların mutfakta kullandığı
küçük gazlı pürmüz çok işime yaradı.



bir kaç tane çürük ağaç parçalarını
küçük pürmüz ile yaktıktan sonra körüğüm
kullanıma hazır.


Körük ve gazlı küçük pürmüz,


kolonilerin halen kış modusunda olduklarından
fazla rahatsız etmiyorum,sadece yukarıdan
bakarak bal kemerlerini kontrol ediyorum,
zaten bu vakitten sonra sönen koloniler kovanlar
sadece arıcının hatasıdır yani koloni aç
kalırsa ne yazıkki söner.

Bu hataların sebebi ise kolonide kış için sonbaharda
 az bal stoğu bırakılması,aşırı zayıf koloniler ile
kışlatılmak istenmesi ve yaşlı ana arılar ile
kışa girilmesidir,koloni için büyük risktir.




Çıta araları iyi görülemiyorsa çıtaların üstündeki naylonu
kaldırarak çıtaların bal kemerlerine bakıyorum,
çıta çekmiyorum,nedeni ise koloni iki katın arasında
kışladığından ana arıyı ezme riski çok büyüktür
onun için şimdilik çıta çekilmiyor.

Bütün zorlukları atlatarak bu günlere geldiğimizde
bir de çıta arasında ana arıyı ezmek pekte iyi
değildir,onun için ana arı ezme riskini en aza
 indirmek en iyisidir.


çıtalarında bal kemeri iyi olan bir koloni,
koloniler genelde alt kattan başlayarak
bahara yukarı doğru kata çıkarlar yani kış
besinleri yukarı katta ve sıcaklık yukarıda
olduğu için iki katlı kışlayan
kolonilerde aç kalma riski nerdeyse yoktur,
tabiki sonbaharda yeterince besin verildiyse.




kovanları açarken gayet sessiz ve seri davranmalıyız,
ani ve hızlı hareketlerden kaçınmalıyız,
kış aylarında arılar rahatsız edilmek istemezler.




çıta üstündeki mumları almıyorum,
çünkü arılar oraları geçit olarak kullanıyorlar.



bal kemeri kontrolü yaparken,





kovan kapağının üstündeki ağır tuğlayı alıyorum
ve kovanın altından tek elim ile hafif kaldırıyorum,
böylelikle kovanı elim ile tartmış oluyorum,
zaten kış besini olmayan kolonilerin kovanları çok
hafif oluyor.

Bu tür kontrollere alet gerekmiyor ve eliniz
besin stokları yeterince miktarda olan kolonilerin
ağırlığına eliniz alıştığında kovanda bal
stoğunu eliniz ile tartarak hemen anlıyorsunuz.



kovanı tek elim ile tartarken,




koloniler bahara doğru en üste çıkıyorlar,
besin zincirini bozmadan.





bu koloninin
bal stoklarının iyi olduğunu görmüş oldum,

Kış arılarının önemi burada belli oluyor,
çünkü kış arıları yaz arılarına göre daha uzun
yaşıyorlar ve koloniyi kıştan daha rahat çıkarıyorlar.



genelde iki katlı kışlayanların besin problemleri
yok ama yinede kontrol ediyorum,arıların
hava şartlarına göre bazen az bazende çok bal
 tükettikleri biliniyor.

Bazen arılarda olurya bal stoklarının bittiğini
görürüz,böyle durumlarda fazladan ballı çıtamız
var ise bunlardan verilir,yedekte ballı çıta yok ise
balı çok olan koloniden bir iki adet ballı çıta alınarak
olmayana verilir ama hepsinde bal stokları kritik
noktadaysa eğer bunlara poşete invertlenmiş
besini ılıtarak   ( 40 C° derece ) direk çıtaların üstüne
koyarak verilmesi en iyisidir,kısa sürede
çok besin almaları avantajlı olup
soğukların birden geri geldiğinde açlıktan
kurtarılmış kolonileriniz olcaktır.

Ben yinede böyle tehlikeli durumlardan kaçının
diyorum onun için sonbahar kış beslemesini
büyük miktarda vererek kolonilerinizi
kışın ve erken baharda zor durumlarda
bırakmayınız.



Sonbahar bakımları düzenli bir şekilde yapılmış
koloniler,ana arısıda genç ise kışı rahatlıkla
çıkarıyorlar ve erken baharda hızlı bir şekilde
gelişerek doğada çıkan ilk çiceklerden bile
hasat yapmak mümkün oluyor,tabiki kolonilerin
bakımı çok önemli.

Bugün kısaca kolonilerimde çıta çekmeden
besin kontrollerini uyguladım ve sizler ile
paylaştım,umarım arıcılığa yeni başlayan
arı dostlarına yardımcı olmuştur.

Arınız ve Balınız bol olsun.

Selamlar.