7 Temmuz 2009 Salı

Kolonide 2 ana arı varmış meğer,birbirlerine zarar vermeden yumurta atmaya devam ediyorlar.

Selam arı dostları dün çok ilginç bir olay oldu benim için,
dün akşama doğru arılar içeri girince kiraz ağacının altındaki
böldüğüm iki kovanı alıp çiftliğe getirmeye karar verdim ve
yola çıktım.
Bahcenin kapısını açar açmaz kovanların önündeki
karartı gözüme çarptı,çünkü kovanların önü siyah bir bulut gibi
kaplamış tabiki merak ettim.
Kovanlara yaklaştığımda arıların sakal oluşturduğunu gördüm
bu aslında panik yapılacak bir durum değildi.
Kontrollerimde kapalı gözlü yavru mevcudunu biliyordum
ama hepsinin bu kadar çabuk çıkacağına hazır değildim,
havaların yağmurlu ve soğuk gittiğinden tarlacı arılarda
dışarıya çalışmaya çıkamadıkları için kovan biraz daralmış.
Resimde görünen koloni numarası 4. bu koloni tek ana ile böyle
iyi gelişmiş.
4 Numaralı koloni.

bu resimdeki 3 Numaralı koloni asıl bu kovanda
ilginç birşey yaşadım,aynı 4 numara gibi bunlarda hafif sakal
oluşturmuş,içimden dedim yarın sabah bunları hemen biraz
bölmem gerek çünkü çok gelişmişler akıllarına kötü düşünceler
gelmeden böleyim bir iki çıta,
neyse akşam hava kararıyor ne için gelmiştim
kiraz ağacının altındaki 2 adet bölme kovanları
çiftliğe götürmeye gelmiştim,katlı kovanların musluklarını
kapattım kemerlerini bağlayarak doğru arabaya oradanda
çiftliğe gittim ve kovanları uygun bulduğum yerlerine
yerleştirdim,musluklar açıldı ve evin yolunu tuttum.




Ertesi güne kadar hep kovanlarda kafam,hemen kahvaltı
bile yapmadan doğru bahcemdeki arılığa gittim,arılar sakalı
biraz azaltmış ama hafif yağmur yağıyordu kontrollerde
yağmur yağarken bakılmaz aslında ama bu durumda
bakmam gerekiyordu.

Kovanları açınca durum belli oldu 4 Numarada çok kapalı
yavru vardı bunların 5 çıtasını ballığa verdim,ballıktaki
az ballı çıtalarıda yumurtalığa verdim,şimdi kovan içindeki
daralmayı yok etmiş oldum ve arıların ve ana arının
meşkul olacağı işleri onlara vermiş oldum,sakalda sonra
yok oldu.




Böyle 5 çıta ballığa aldım,bunların hepsi çıkmış olsaydı,
daralmış kovanın içi arıdan görünmezdi ve sonuş olarak
kaçınılmaz bir durumla karşılaşırdık.





İlginç olay bu 3 Numaralı kovanda başladı,kontrol sırası
bu koloniye gelince beni şaşırtan iki ana ile çalışması.
Önceki kontrollerimde 2008 yılının anası olan arıyı
randıman vermiyor diye koloniden alıp anasız bölmelerden
birine vermeyi düşünerek kovanı açtım.

Çıtalara bakarken birde ne göreyim kocaman yeni bir ana
ve yumurta atmaya başlamış,dedim tamam arılar
aralarında problemi halletmişler ve ana arıyı yakalyıp
2009 rengi olan yeşil opaliti yapıştırdım sırtına,
ardından koloniye salıverdim.

Bugün sakaldan dolayı baktığımda çıtalara ilk olarak
2008 kırmızı opalitli anayı görünce şaşırdım,içimden dedim
demekki anadan memnun değildiler ilk anayı öldürmeden arılar
yeni anayı öldürdüler,kapalı yavrulu çıtaları ballığa almaya
devam ediyorum bu arada ve hafif yağmur yağıyor
o da ne yeşil opalitli ana geziniyor çıtada,biri ön alanda
çalışıyor öbürü ise arka kısımda,çok ilginç geldi
tabiki,bazen böyle durumlar olabiliyor,
normalinde ana arı yaşlı olursa yerini kendi yumurtasından
bir memeye kendisi koyar ve çıkmasını bekler bu ana memeleri
işci arılar genelde çıtanın ortasına yaparlar,böyle
durumlarda çıta ortasına yapılan ana memelerinde
eski ananın haberi vardır ve tahamül eder.
Yeni ana çıktığında eski ana arı ile ölümüne dövüşmezler
ve uzun bir süre ikisi birden yumurta atar,hatta
bazen yeni ana iyi değilse işci arılar yeni ana arıyı imha ederler,
ve eski ana ile devam ederler,iyi genç anayı buluncaya kadarda
bu işleme devam ederler.






2008 yılından kalma ana arı,yumurta atması mükemmel
aslında yaklaşık aralıksız yumurta atması çok güzeldi.






Değişik büyüklükte larvalar.

Sonuçta iki anayı başbaşa bıraktım ne halleri varsa
aralarında görsünler.

Bu benim arılarımın ilginç yanıda bu,oğul vermez kolay kolay
yeni ana çıkarır eskiyi imha ederler,bir bakarsın kontrollerde
yeni ana dolaşıyor ama arı miktarı azalmamış,
aslında şikayetci değilim,bütün arıcı dostlarıma böyle
ana arılar dilerim.

Selamlar saygılar.