5 Mart 2011 Cumartesi

Bahara doğru,emin adımlar ile....


Selam arı dostları,
Dün ve bugün hava sıcaklığı 18 C°derece olunca,arıların
durumlarını öğrenmek için arılığıma gittim. 


 göründüğü gibi söğüt ağaçları çicek açmaya
başlamışlar,çiceklerin daha hepsi açmamış
ama yakında hepsi açar.


 arılarım için çok güzel polen kaynağı sağladığından
arıların polen toplamalarını izlemek ayrı bir keyif,
yavru bakımı çoktan başladığından arılarımın
bolca polene ihtiyaçları oluyor.



arılarda soğuktan bıkmış gibi bir halleri var,
güneşliyorlar,


 arka ayağında kovanına polen taşıyan işci bir arı görünüyor,
sırtındaki polen bulaşmış kıllardan belli oluyor,aşılama işlemi
mekemmel olmuş.




arıların hızlı bir şekilde polen ve su ihtiyaçlarını
giderdiklerini görebiliyorum,çünkü büyük bir hızla
yavru bakımına başlamış oluyorlar onun için
arıların fazla zamanları olmuyor ve bütün enerjilerini
kovan ısıtma ve yavru bakımına harcıyorlar,



kış arılarını mümkün olduğu kadar yormadan bahara
çıkarmak gereklidir nedeni ise kış arılarını
soğuk havalarda fazla yorarsanız aynı yaz arısı gibi
ömürleri çabuk biter çünkü kış arılarınında belli bir süre
sonra ömürleri bitiyor,



 koloni erken baharda az da olsa yavru bakımına başlıyorlar
ve işci arılar yavaş yavaş miktarlarını artırıyorlar
bu arada halen hayatta olan kış arıları yeni nesil arıların
bakımını üstleniyorlar,baharda ilk kır çicekleri açtığında
kovan içinde görevli olan yeni genç arılar 20 gün sonra
genç tarlacı oluyorlar ve zamanla kış arıları
koloniyi yeni nesile devrediyor,sonuç olarak
kış arıları koloniyi bahara çıkararak büyük görevlerini
son derece mükemmel yapmış 
oluyorlar.


Bakım hazırlıkları körük yakmadan olmaz,
arıcılıkta ayrı bir zevk olarak görüyorum körük yakmayı,
arıcı maskesi kullanmasamda körük yakılacak,

ve bakımı başlayabilirim,

örtü bezini kaldırarak hafif körükten duman
veriyorum ve örtü bezini yavaşca köşeden açmaya başladım,
arılar hemen geri çekilmişler şimdi çıtalardaki bal stoklarını
daha iyi görebiliyorum.


bakımlarımda maske kullanmıyorum,
arılarım sakin olduklarından maskeye gerek kalmıyor,
arılarda sakinlik istenilen kriterlerin başında gelir tabiki.

Arılar bilindiği gibi erken baharda ve sonbaharda
biraz gergin olurlar ve arıcı maske ile körüksüz
arılığına girmez ama bu arılar göründüğü gibi
devamlı sakin ve çalışkanlar.

Yazın nektar akımında arılar daha sakin oluyorlar
çünkü onlar için önemli olan nektarı kısa bir sürede
toplamaları gereklidir onun için fazla saldırgan olmuyorlar
tabiki o zaman maskesiz arıcı görmek
 daha fazla oluyor.



normal şartlarda arılarımın besin durumlarını öğrenmek için
çıta çekmiyorum çünkü verdiğim bal stoklarının
Nisan ayının ortalarına kadar yateceğini biliyorum,
sizlerin görmesi için ballı çıtayı çekiyorum
göründüğü gibi çıtaların bal kemeri muntazam haldeler,
resimdeki ballı çıta en dıştan olduğundan ballı polenli
çıtalar yavru bakım alanına daha yakın yerdeler,
resimde görünen ballı çıta gibi kovanda en az 5 adet mevcut,
böyle olunca kovan aç kalacak diye korkmalar geçmişte kalıyor tabiki,
arılar şimdilik polen taşımakla meşkuller ve istedikleri
kadar genişleyebilirler.


iki katlı kışlayan kolonilerde arılar ilk önce alt katta
salkım olurlar ve üstlerinde büyük bir bal kemeri stoğu bulunur,
kışın ilerleyen zamanlarında salkımda olan koloni
yavaş yavaş bal stoğunu takip ederek yukarı kata doğru
hareket eder ve baharda katın en üstünde yavru işlemlerini
başlatırlar,etrafları besin stokları bal ve polen ile kaplı olduğundan
ara sıra gelen soğuk hava dalgaları
koloniyi fazla etkilemez.


kolonilerin hepsini açmıyorum zaten,önceden yaptığım
ağırlık kontrollerimde kovanın arkasından tek elim ile kaldırarak
kovan ağırlığından besin durumlarını öğrenmiş oluyorum.

devamlı kovan karıştırmak zaten iyi değil,
şimdi kontrol ederken anayı sıkıştırdığınızı düşünün
koloni hemen ana arı yapamaz,yapsa bile çiftleşemez
erkek arı yok çiftleşme uçuşları başarısız olacağından
ana arı kaybı koloniye büyük zarar verecektir
ve sezona kötü başlamış olacaksınız,
bu riskleri minimuma indirmek için kovanı
ve çıtaları fazla kurcalamayın.


onun için kolonilerde kısa kontroller yaparken
bal stoklarına ve günlük yumurta ile kapalı yavru gözleri
gördüğünüzde hemen kovanı kapatabilirsiniz gerisine
bakmanıza gerek yok,çünkü ana arı ezme riski olacağından
ve arı larvaları üşüyebileceğinden kovan içi
ısısı aşırı düşebilir bu durumda arı larvaları için
pek iyi değildir ve koloni kovan içini ısıtmak için
tekrar aşırı bal stoklarından tüketeceği için
bakımları kısa tutmak her zaman iyidir.



kısa bir bakımdan sonra bütün kolonilerin besin durumlarının
iyi olduğunu gördüm,kolonilerin büyümeleri için hiç bir engel yok,
doğada açan ilk çicekler ile birlikte koloni hızla büyüyerek
iki katlı kovanlara kat atma zamanını beklemekten başka
işim yok şimdilik.



son olarak kovan girişlerini kontrol ediyorum,
ve bakımı bitiriyorum.



Selamlar Saygılar.