22 Mayıs 2009 Cuma

Oğul çıkması arıcılıkta istenmeyen bir gelişim ama arının doğasında olunca başka çare kalmıyor,önlem alınabilir nasılmı?

Arıcılıkta oğul istenmeyen bir gelişim olunca
ya arılığınızda kovan sayısını artırırsınız yada
arılarınıza bal yaptırırsınız ikisinin ortası genelde
olmaz,benim uyguladığım koloni yönetim sistemi
çok basit olduğundan ve burada çoğunluğun uyguladığından
genel olarak diyebilirim ki almanyada pek oğul çıkmıyor,
ama arıcının zamanında arılığında önlem almaz ise burdada
oğul çıkıyor tabiki.
Oğul tuzakları Almanyada yasak yani boş kovan içinde
siyah kabarmış çıta bulunduran kapanlar yasak,
bunun sebebleri ilk başta yağmalanma olayını teşvik
ediliyormuş ve arı hastalıklarına karşı önlem olarak
bu sebebleri öne sürüyorlar,bizde kurallara
uymaya çalışıyoruz.
Yukardaki resim güçlü kolonilerden bölme yaptığım
kovanlar.
Üçüncü katın Doğal Organik ballı çıtaları sırlanıyor.

Ana arı ızgarası ile çalışmanın avantajları,yukarıda sadece
ballı çıtalar bulunuyor.



Üst kısmı sırlanmış ballı çıta.



Sırlanan ballı çıtalar çoğaldıkca,
arı miktarı bu katta azalıyor.


Yaz kış hep aynı plastik naylon örtü,positif
tecrübeler edilmiş basit bir önlem.





Arıların sakin olması büyük avantaj,
arılığımda çalışırken kendim yapacağım işlere konsantre
oluyorum aksi halde çalışırken birde saldıran arılarla uğraşsaydım
işim zordu,gördüğünüz gibi bugün maske filan kullanmadım.

Demek istediğim arının selekte edilmesi sadece oğula
meyilliliği değil birsürü faktörler rol oynuyor.

Çıta üstünde arıların sakin durması.

Çıtayı kovana yada bir yere dayadığınızda
çıtayı arılar terk etmemesi gerekiyor.

Kovan ve çıta temizliği arıların kovan içini çıtaları
temizleme genleri,ilerdeki nosema hastalığını
azaltıyor.

Arıların İlk bahar gelişimi iyi olması gerekli,
ana arının yamurta atışı.

Nektar taşıma özelliği,bazı arılar normalinden
fazla bal yapma istekleri vardır,bizim için iyi bir faktör.

Arının sakinliği çok önemli istenen bir faktör,
kovana yaklaştığımızda ve açtığımızda arılar
çalışmalarına devam etmeleri gerekli.

Arılarda istenilen kriterler sadece bunlarla bitmiyor daha birsürü
iyi faktörleri yerine getirirseniz ve belgelerseniz,Bal veriminide
büyük çapta etkilersiniz.



Kovanlarda arılar belli bir miktara geldiğinde,arılara
çalışabilecekleri alan ve iş vermemiz şart,benim arılara
verdiğim iş şöyle oluyor,arılar daralmadan kat veriyorum
ve katın ortasında kabarmış çıta veriyorum kenarlarına
temel petekli çıta veriyorum,böylelikle ana arının
hemen yumurta atabilecek alan açmış oluyorum
ve yeni çıkmış genç işci arılar içinde çalışacakları
iş vermiş oluyorum.

Böyle yaptığımda oğul akıllarına bile gelmiyor,
nektar akımında oğula niyet eden arılar genelde
çıta kabartmayı va çalışmayı bırakırlar ve oğula çıkma
hazırlıkları başlar.

Bu negatif gelişimide Erkek çıtasına nasıl
davrandıklarından görebiliyorum.


Erkek arı çıtası kovanda olup biteni ayna gibi
anlatıyor bana.



Doğal nektar akımında hiç bir zaman Varroaya karşı
ilaçlama yada buna benzer Asit kullanmıyoruz,

Yapabileceğimiz tek doğal mücadele,Erkek
çıtası kesmek oluyor,erkek gözlerinde işci gözlerine
nazaran 8 ile 10 kat daha çok varroa bulunuyor.



Ekşi.


Kendi ürettiğim 2009 Model Karniyol ana arı
yumurta atmaya başlamış.
Bal kemeri ne kadar da şirin duruyor,bal kemerinin
hemen altında polen ve günlük yumurtalar bulunuyor.



Ana üretiminde kullandığım çiftleştirme kutularının
ismi Apidea.


Ana üretiminde bana tecrübeleriyle ve bilgileriyle yardımcı
olan Sayın Ali Türk abime ve Sayın Dr.Muhteşem Turunç abime
sonsuz teşekkürlerimi iletiyorum.
Ana arılarımı ihtiyacıma göre,ana üreten kişilerden
alıyordum ama arılığımda performansını iyi bulduğum
kolonilerden larva transferi yaparak ana arı üretimini
ilk defa yaptmış oldum,bundan sonrada iyi bulduğum
kolonilerden ana üretmeye devam edeceğim.

Karniyol ana arı.


Minyatür çıtaları bal depolamış arılar.


Atlılar.


Oğul çıkmasını beklemiyoruz suni oğul çıkarıyoruz,
böylelikle çalışmalarına ara vermiyorlar.



Yoncanın çiceği büyük nektar kaynağı arılar için.



Bahcemden çicekler.


Adını bilmediğim güzel çicek açan bir ağaç.



Güzel bir çicek.