22 Nisan 2009 Çarşamba

2 Katlı yumurtalık ile koloni yönetim sistemi.

Selam arı dostları bugün kesilmesi gereken Varroa tuzağı
olan Erkek çıtalar vardı onları ve genel durumlarını kontrol
amaçlı arılığıma gittim.
Havanın sıcak olması büyük bir avantaj benim için,
bugün hava sıcaklığı 22 C° derece ve hafif bulutlu.

Kovanlarımın şu an 3 katlı,altdan 2 katı yumurtalık,
3 üncü kat ise ballık,ballığın altında ana arı ızgarası
bulunuyor. (resim ballıktan)

Kovanın 2 katını yumurtalığa ayırmamın sebebi,arılar
bildiğimiz gibi baharda çok polen taşırlar yavru arıların
gelişiminde büyük rol oynar polen,aynı zamanda taşınan nektar
ve polen ana arının yumurta atacak alanını kısıtlar.
Genç arıların yavru besleme salgısı ve petek kabartma isteği
şu an çok büyük olduğundan,arılar daralmaya gelemiyor.
Bu sebeblerden dolayı arılara iki kat alan verdiğimizde
kontrolü daha basit oluyor,merkez de bulunan yavru çemberi
iki kata dağılıyor,ana arının genelde ikinci katda bulunması
oranın yumurta atması için çok uygun.
Birinci katın merkezinde de bulunan yavru faliyeti devam ediyor,
kenarda kalan çıtaların polen ve nektar kemerleri için
çok uygun,arılar genelde kovan içinde daralma hissetmiyorlar.

3`üncü katın ballı çıtası.



Arılı ballı çıta.



İkinci katın sol tarafında bulunan Erkek çıtasını yerinden aldım,
arılara verdiğim temel petekler kabartılmış,artı
erkek çıtaları da kabartılmış ve kapanmış gördüm.


Temel petekli çıtaları verirken şunlara dikkat ediyorum
ilk olarak yumurta atılan bölümün hemen kenarına
yerleştiriyorum orada arılar kabartma işlemine başlıyorlar,
ana arı yumurta attıkca bu çıtayı ortalara kaydırıyorum
ve yerine yine temel petek veriyorum,böylelikle
kuluçkalığın merkezindeki yavru düzeni bozmadan çıtaların
yerlerini değiştiriyorum.
Bu işlemi yaptığımda arılar devamlı çalışabileceği bir işleri
ve ana arının da yumurta atabileceği alan açılmış oluyor.

Oğul çıkmasını önlemede kullandığım temel bilgiler bunlar.


2 Katlı kovanın kontrolünün yapılış şekli,resimde
göründüğü gibi ikinci katı yarım kaldırıyorum,katı tam kaldırmadan
sadece çıtaların altını görebileceğim kadar kaldırıyorum,

körükten duman verildiğinde arılar yukarı kaçıyorlar ve meydan
açılıyor,çıtaların altına bakıyorum (ana memesi) yalancı meme yoksa
herşey yolunda demek benim için.

Ana memeleri en çok genelde nerede bulunur onun kontrolünü
yapıyorum,ana memesi genelde çıta altında ve kenarlarında
olduğundan oralara özellikle dikkatli bakıyorum.


Kovanın 1`inci katına üsten körük ile duman veriyorum,
arılar aralandığında,genelde herşey görünüyor.


Varroa tuzağı olarak verdiğim boş çıta kabartılmış
ve yavru gözleri çoğunluğu kapanmış,kesilmeye hazır.


Erkek drohn arıların yavru gözleri böyle dışarı çıkık oluyor,
işci arının yavru gözleri düz oluyor.

Erkek arı gözleri olan çıtayı kesiyorum,içindeki
varroa ile birlikte imha ediliyor.


Kesilmiş erkek gözü çıtası.


74 Numaralı Karniyol ana.


Nektar akımı bütün hızıyla devam ediyor,koloni yönetim
tekniği iyi bilinmiyorsa oğul çıkmasını önleyemezsiniz.

Oğul çıktığında arıdan ve baldan olursunuz,
onun için arıcılıkta oğul istenmez.


Kontroller sakin ve bilinçli yapılması gerekiyor,
kendim önceden yapacağım işlemlere kafamda
karar vererek işe başlıyorum.

Körüğü devamlı yakıyorum işim az da olsa körük yakılıyor,
çünkü ana arı ölümleri genelde ana görülmediğinden
ezilerek oluyor,buna çok dikkat edilmesi gerekli onun için
devamlı körük yakılması şart,körük dumanı verildiğinde arıların
geri çekildiğini görüyoruz böylelikle
işci arı ezilmesi bile daha az oluyor.

Koloni kontrolü.


Bu da bir başka Erkek çıtası daha gözleri kapanmamış,
çıtayı tekrar yerine koyuyorum.


Ballı çıta.



Benim önceki kovanlarımın çıtası,işci arı gözleri
güzel bir şekilde kapanmış,yakında çıkarlar ve
kovan içi görevlerine başlarlar.
70 Numaralı Ana arı.


74 Numaralı Ana arı.

74 Numaralı Ana arı kapalı yavru gözü üstünde gezinirken.



Kırmızı renk bildiğimiz gibi geçen senenin ana rengi,
bu gördüğümüz ana arılar geçen senenin anaları.


81 Numaralı Ana arı,sağ kanadının 3/1 kesmiş ana üreten
arkadaş resimde yeni gördüm,benim pek kullanmadığım bir
önlemi aslında oğul çıkmaması için ana arının kanadının biri
3/1 makas ile kesiliyor.
Oğula çıkmak isteyen kovanın yaşlı ana arısı,uçamadığı için
kovanın önüne düşüyor,işci arılarda ana arının etrafını
sarıyor,ana arı uçamadığından işci arılar tekrar kovana
giriyor.
Arıların kontrolü yapıldıktan sonra yaptığım bütün
işlemleri koloni kayıt sistemine yazıyorum.
Bir dahaki kontrolde yapacağım işlemleri kayıtlara bakarak
ne yapacağıma karar veriyorum.
Bugün Arılığımda uyguladığım işlem bu kadar,
Arıcılığa yeni başlayan Arı dostları için az da olsa yardımcı
olduysam ne mutlu bana.
Arınız ve Balınız bol olsun.
Selamlar Saygılar.